یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

یوگا برای عبور از استرس


نوشته ی: فِی مارتینز
image
اینکه یوگا میتواند تنش را در زندگی فرد کاهش دهد یا حتی محو کند، نظر تازهای نیست. هزاران سال است که بشر یوگا را تمرین و تجربه میکند؛ حتی افرادی هستند که زندگیشان را وقف این تجربه کرده اند. تعجبی ندارد که این روزها مردم ، بیشتر تحت فشارهای روانی هستند و افراد بیشتری (در مقایسه با گذشته) دنبال راهها و یا داروهایی هستند تا انرژی یا شادی بیشتری احساس کنند. در عصر ساعات کار طولانی، این تکنولوژی است که ما را هیپنوتیزم کرده با عادات و رژیمهای بد، به حال خودمان رها کرده است. پس آگاهی از اینکه می توان این ها را به کناری نهاد و بر خود متمرکز شد و از میان استرس عبور کرد، اهمیتی بسیار حیاتی برای بشر پیدا کرده است.
image
یکی از راههای پیشنهاد شده برای اینکه مغز از نو خودش را سیم کشی کند، تمرینات پیگیر و منظم آساناها هست. به این ترتیب مغز در زمانی که بدن در حال تجربه ی یک استرس است، آرام و متمرکز می ماند و این باعث میشود به تدریج، پاسخ بدن به استرس تغییر کند. در راههای نوین علمی به شناخت نقشه ی مغز و نحوهی عملکرد فرستندههای عصبی در حین فعالیتهای بدنی، تحقیقات بسیاری انجام شده که آنچه را در بالا گفتیم را تأیید میکند. تمرینات منظم یوگا میتواند زندگی فرد را تغییر دهد و کمک کند تا درد و خشم در فرد کاهش یابد.
image
طی تحقیقی که در سال 2007 در دانشگاه بوستون در مدرسهی دارو-روان شناسی بر روی افراد انجام گرفت از ایشان خواسته شد تا یک ساعت، تمرین یوگا داشته باشند و در آزمایش بعدی یک ساعت به مطالعه بپردازند. سپس تحت آزمایش ام.آر.آی قرار گرفتند. نتیجه آزمایش نشان داد که سطح گابا(1) در افراد پس از تمرین یوگا 27 درصد افزایش یافته؛ در حالیکه میزان گابا پس از مطالعه هیچ تغییر نکردهاست. گابا نوعی اسید آمینهی ضروری برای فعالیت فرستندههای عصبی است.
image
این تحقیق همچنین نشان داد که چگونه روشهای کهن و باستانی باعث افزایش میزان یک اسید آمینه ی ضروری در بدن انسان می شوند که حضورش موجب یکپارچگی اعصاب و آرامش است. کمبود این اسید آمینه که باعث بسته شدن (بلوکه شدن) راههای ارسال و دریافت پالسهای عصبی میشود. افرادی که دچار کمبود این ماده در بدن هستند، بیشتر از دیگران دچار افسردگی یا خشم می شوند.
یک تحقیق مشابه هم در سال 2010 انجام شد، این بار مقایسه ای میان افرادی که یوگا تمرین کردهاند با گروهی که صرفاً به همان اندازه پیاده روی کرده اند. نتیجه ی بالا تکرار شد. افزایش میزان گابا و بهبود روحیه در آنها که یوگا تمرین کرده بودند.
image
هورمون سروتونین یکی دیگر از مواد شیمیایی انتقال دهنده ی عصبی است که میتواند تحت تأثیر استرس مداوم، به طور چشمگیری کاهش یابد. تحقیقات بسیاری افزایش این هورمون را در حین تمرنات یوگا نشان داده اند.
image
ترکیب متوازنی از هاتا یوگا و آساناها یا هرگونه تمرینات آرام کششی با تجربه ی پرانایاما، بدون هیچ شکی، راهی است مطمئن برای رها شدن از بحرانهای روزمره و ساختن روحیهای قوی برای آغاز یک روز تازه

1- گابا مخفف کلمه ی " gamma-amino butyric acid " است که نام علمی یک نوع اسید آمینه است که نقشی مهم و کلیدی در ایجاد محیط شیمیایی مناسب در تبادلات اطلاعات میان پایانه ها (نورون ها) ی عصبی بازی میکند. حضور این اسید آمینه باعث روانی عمل انتقال دادههای عصبی از فرستندهها می گردد. م.

ترجمه: غزال زرگرامینی
ویراستار:فروزنده شاملو
منبع:

http://www.aurawellnesscenter.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد