یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

یوگا و میانسالی



 



image
دوران میانسالی زمان پرداختن به هر موضوع حل نشده گذشته است تا راهی برای حرکت به سمت آینده باز شود. تمرینات یوگا ابزاری است برای مقابله با مشکلات برخاسته از سبک زندگی کم تحرک. این کار بلوکه های پرانیک را باز می کند و تنش های ذهنی و احساسی را آزاد می کند زیرا این تمرینات، گرفتگی ماهیچه ها و مفاصل را شل می کند. یوگا آسانا، پرانایاما، تمرکز، مودراها، یوگا نیدرا، شاواسانا با آگاهی از تنفس، ابزاری مفید در یوگا هستند. همه این تمرینات به آزادکردن مشکلات حل نشده در سطح ناخودآگاه کمک کرده و بر سطوح فیزیکی، ذهنی و معنوی تاثیر می گذارند.
رهایی از بیماری های مخصوص، بهبودی در مشکلات فیزیکی دیگر و یک حس کلی سلامتی فیزیکی از فواید فیزیکی این تمرینات هستند که ممکن است حس شوند. این امر ممکن است برای بعضی زنانی که ارتباط خود با بدنشان را از دست داده اند و با آن بیگانه هستند یک تجربه خیلی قوی باشد.
فواید ذهنی و احساسی شامل حس کلی رهایی و آرامش است که وسیله ای برای کنترل استرس و تنش در زندگی ماست.
در سطح معنوی یوگا از طریق دعا (kirtan) و تمرکز یک تجربه غنی را فراهم می کند. برای زنانی که ارتباط خود را با ذات معنوی خود از دست داده اند این تمرینات ممکن است ابزاری فراهم کند تا به درک بیشتری از عمق درونشان دست یابند.
image
یوگا آسانا
تمرینات یوگا، مخصوصا تمرینات پرتحرک، ابزاری برای مواجهه با مشکلات برآمده از سبک زندگی کم تحرک است. این تمرینات تمام سیستم های بدن – سیستم قلبی-عروقی، عصبی، تنفسی، گوارشی، گردش خون و هورمونی را فعال و هماهنگ می کند. خم به عقب و جلو، چرخش و خم به پهلو ها و وضعیت های معکوس، یوگاآسانا هایی هستند که غدد درون ریز و سیستم عصبی مرتبط با این غدد را هماهنگ و حفظ می کند. تمرین های پیشنهادی شامل موارد زیر می شود: تادآسانا، تریکوسانا، سوریا ناماسکارا، ویپاریتا کارانی مودرا، کاندهاراسانا، هالاسانا، پاچیموتاسانا، بوجانگاسانا، شالابهاسانا، دانوراسانا، شاشانک، مارجاریاسانا، سوپتا واجراسانا و آردها مادسیندراسانا.
image
پرانایاما
پرانایاما شامل تاثیر تنفس و تغییر جریان پرانا در بدن است زیرا پرانایاما کوشا رابط بین آنامایا کوشا (بدن فیزیکی) و مانومایا کوشا (ذهن) است. تمرینات پرانایاما به تمام سطوح ذهنی می رسد بنابراین با پاک کردن بلوکه های انرژی و متوازن کردن پرانا به حل موضوعات در ناخودآگاه کمک می کند. تمرینات پرانایامای مفید در دوران میانسالی شامل تنفس یوگی کامل، کاپالابهاتی، نادی شودهانا، برهماری و اومکار هستند.
image
تمرکز
تمرکز، افکار، احساسات و تصاویر در ناخودآگاه را به سطح خودآگاه می برد و مشاهده آن ها به عنوان یک مشاهده گر بدون قضاوت، حل بسیاری از درگیری های ناخودآگاه و رهایی از خاطرات و تجربیات سرکوب شده را آسان می کند. تمرکز، آنتار مونا، تراتاکا، چیداکاشا دارانا، و آجاپا جاپا به حفظ سلامتی فیزیکی، ذهنی و معنوی کمک می کنند.
باندا ها
جالاندهارا، اودیانا، مولا و ماهاباندها به هدایت مجدد پرانا و قوی کردن کل بدن کمک می کنند.

مودرا ها
مودراها بین بدن های فیزیکی و پرانیک که هر دو بر بدن ذهنی تاثیر می گذارند ارتباط برقرار می کند. با نادی های پاک و پرانایی که آزادانه جریان یافته درگیری های ذهنی عمیق به سطح می آیند و حل می شوند. شامباوی، ناسیکاگرا و سوهاجولی مودراها مفید هستند.
image
کریاها
نتی و تراتاکا
image
یوگا نیدرا
یوگانیدرا یک تکنیک آرامش است مانند وسیله ای برای بازسازی و شکل دهی مجدد به شخصیت. مراحل سانکاپالا و تصویرسازی برای زنان در دوران میانسالی با ساختن تصاویر مثبت از آینده می توند نقش حمایت کننده ای را بازی کند. به عنوان مثال سانکاپالا شرایط را برای تغییر نگرش منفی به مثبت فراهم می کند. زنان در تصویرسازی، تصویر ذهنی ای از خود و آینده اش به عنوان فردی مثبت، سالم و قوی ترسیم می کنند. برای افزایش ظرفیت کارکردی تخمدان ها، شالاباسانا بسیار کمک کننده است. تمرین منظم و طولانی شالاباسانا تضمین کننده یک زندگی ساده و سالم بدون درگیر شدن در طوفان احساسات و رنج های آن است.

شالاباسانا / وضعیت ملخ

image
بر روی شکم دراز کشیده و صورت را به سمت زمین بگذارید. انگشتان پا را به سمت پاشنه ها بکشید. بازوها را پایین به زیر بدن ببرید (ساعت مچی، النگو یا هر چیز شکستنی را درآورید). دست را مشت کنید و آنها را زیر ران و آرنج ها را زیر شکم نگه دارید، محل قرار گرفتن آرنج ها و مشت ها را درست تنظیم کنید. سر را روی چانه تکیه دهید.

تکنیک
یک دم عمیق بگیرید و به آرامی بازدم کنید، سپس هر دو پا را همزمان بدون خم کردن زانوها بلند کنید. تا جاییکه ممکن است آنها را بلند کنید و پاشنه ها، انگشتان، قوزک ها و زانوها را در تماس با یکدیگر در کنار هم قرار دهید. تمام وزن بدن بر روی بازوها قرار می گیرد. مشت ها را بسته و روی زمین فشار دهید. بعد از دم نفس را حبس کنید. تا جایی که ممکن است و راحت هستید در این وضعیت بمانید. سپس به آرامی بازدم کنید و به وضعیت اولیه برگردید و در ماکاراسانا استراحت کنید.

نکته
image

شالاباسانا را با یک پا هم می توان انجام داد.

فواید دیگر
زردپی پشت ران، عضلات لمبر و عضلات لگن قوی می شوند. مشکلات کمر درد حاد، پشت درد، آرتروز ستون مهره های کمری و سیاتیک را برطرف می کند. عضلات اطراف ستون مهره ها که ستون مهره ها را نگه می دارند قوی می شوند. گردش خون به مغز و قلب نیز افزایش می یابد. ظرفیت کارکردی معده، لوزالمعده، طحال و کلیه ها افزایش می یابد. بنابراین اشتها افزایش یافته و برای کسانی که کم وزن هستند مفید خواهد بود.

مترجم: مینا خراسان فردی

منبع :
http://www.aurawellnesscenter.com
ویراستار:فروزنده شاملو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد