یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

آهیمسا-2


قسمت دوم
image


سوامی شیواناندا می گوید: "آتما در همه چیز وجود دارد. بوسیله صدمه به دیگری شما به خود صدمه خواهید زد. خدمت به دیگری خدمت به خود است. به همه عشق بورزید . به همه خدمت کنید. از کسی نفرت نداشته باشید. به کسی بی احترامی نکنید. صدمه نزنید نه در ذهن، نه با کلام یا نه در عمل."


از جمله کسانی که در طبیعت آنها آهیمسا وجود دارد: گاندی و سوامی شیواناندا. آنها باور داشتند که زمانی که ما فضیلت آهیمسا را در خود پرورش می دهیم سایر فضایل بدنبال آنها می آیند. آهیمسا چیزی نیست جز بیان عشق برای همه مخلوقات، درک با هم یکی بودن تمامی چیزها از طریق روح، و شناخت این حقیقت که" من" وجود ندارد. هر عملی که انجام می دهیم خواه بوسیله فکر، بوسیله کلام یا کردار، بر جهان اطراف ما تاثیر می گذارد.
حرکت های زیست محیطی تنها نمی توانند یک حرکت بیرونی باشند؛ بایستی تغییرات درونی به سمت تجلی آهیمسا صورت پذیرد. گاندی که یکی از بزرگترین محیط زیست گراها و یوگی های جهان به شمار می رود، می گوید: ما نمی توانیم یک حرکت اکولوژیکی که برای محافظت طبیعت در برابر خشونت طراحی شده داشته باشیم مگر آنکه اصول عدم خشونت محور صفات و عادات انسانی در فرهنگ بشر شود.

image
آهیمسا تنها یک ابراز بیرونی نیست، اما حالتی که خود را نشان دهد جایی است که ما می توانیم از آنجا شروع کنیم. از طریق حالت های بیرونی اعمال و کلام خود و هوشیاری درونی افکار، ما می توانیم شروع به تغییر روشهایی که با جهان ارتباط داریم بنماییم و به محیط زیست، جایی که در آن زندگی می کنیم و به آن وابسته ایم، احترام بگذاریم.


image
گیاهخواری می تواند یکی از تجلیات آهیمسا و بوم گرایی باشد. اگر همه مردم جهان گیاهخوار بودند عده کمتری گرسنه می ماندند و از بین بردن جنگل ها و چرای بی رویه زمین ها بوسیله احشام در دنیا متوقف می شد. بهرحال، یوگی معتقد است که اگر شخصی گیاهخوار باشد و باز همچنان پر از افکار منفی باشد، آن افکار منفی اگر ضربه بزرگتری بر محیط نباشد، تنها به بزرگی کشتن جسمی یک حیوان می تواند باشد. افکار و رویکردهای منفی عکس العمل های مشابه خود را نه تنها از سوی سایر انسانها همچنین از سوی طبیعت در پی دارد.
image
مطابق با گفته مهاتما گاندی: "پراکریتی(ماده) زمینه نیروهای سیال و آشفتگی اندک است جایی که تمامی دنیا در آن در هر دو طریق قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده نوسان می کند." چیزی که ما باید بفهمیم و باور داشته باشیم این است که هر فکر، عمل و کرداری مثبت یا منفی، بازتاب و عکس العملی دارد. پراکریتی بازتاب افکار و اعمال جوامع انسانی خواهد بود؛ آنها می توانند بشکل خشکسالی، طوفانها، سیل ها، بیماریها و حتی نیروهای ستاره شناسی در آیند.

image
سوامی شیواناندا می گوید: "آنانی که آهیمسا را تمرین می کنند می توانند جهان را به حرکت وا دارند، آنها می توانند حتی وحشی ترین حیوانات را به راحتی رام کنند، از طریق آنچه هستند: یعنی عشق خالص، زندگی بدون ترس و بدون حالت منفی بودن. عشق در همه جا عشق ایجاد می کند، خوب در میان همه هستی خوبی بوجود خواهد آورد." این مطلب باورنکردنی است که ما به زمین و خودمان بوسیله افکارمان آسیب می رسانیم. نگریستن به جهان از دیدگاه آهیمسا ما را قطعا هوشیارتر و تغییرات را طبیعی و خودبخودی خواهد ساخت.
برای تغییر الگوی افکاری منفی خود می توانیم با طبیعت کار کنیم و این بخشی از برقراری تعادل در زندگی است. زمانیکه افکار منفی آمدند بلافاصله خود را در موقعیت تغییر آنها قرار دهید. در طبیعت وقت بگذرانید. رنگها، بوها، هوای تمیز همگی تاثیر آرامش بخش و شفابخش خواهند داشت. در زیبایی و آرامش تنفس کنید. مادر طبیعت به سادگی قدرت پاک کنندگی حالت منفی را بوسیله آنچه ذات واقعی اش است، دارد و آن حالت منفی را با سرور زندگی جایگزین می کند.
image
این همان تعادلی است که باید پیدا کنیم؛ هرچه بیشتر ویران سازیم طبیعت کمتر قدرت محافظت و دادن به ما را خواهد داشت. ما باید قدرت شفابخشی طبیعت را در مسیر خود کشف کنیم و تا جایی که می توانیم به افکار و گفتار و اعمال مثبت باز گردیم. این همان تعادل اکولوژی یوگا است.

منبع:سایت بیهار
Ahimsa- Swami Prembhave Saraswati
ترجمه کننده: الهام فرخ نیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد