یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

نکات مهم در کارما یوگا


کارما یوگا موضوع مورد علاقه لرد کریشنا بود زیرا او معتقد بود که هر فرد تابع اثرات کارما می باشد، او در بهاگاوادگیتا خاطر نشان کرده است که هر کس بتواند راه کارما و کارما یوگا را درک کند به اسرار یوگا واسرار زندگی دست یافته است .
image
کارمایوگا نه فقط نزد کریشنا بلکه موضوع مورد علاقه یوگی های کل دنیا نیز می باشد. افراد، کارما را از طریق حسیات ، ذهنیات ، هیجانات و عمل و عکس العمل های متقابل فیزیکی به نمایش می گذارند. زندگی بدون کارما وجود خارجی ندارد.
image
بنابراین کارمایوگا در زندگی مانند دو روی یک سکه است، اگر یک روی سکه زندگی را می نمایاند، سمت دیگر ذات و جوهره جدا نشدنی زندگی را نشان می دهد. ما از طریق کارما قادر به درک زندگی خود و گسترش کیفیت و فراتر رفتن از آن می شویم . به همین دلیل، لرد کریشنا اظهار می دارد که کارما یکی از اسرار بسیار محافظت شده و پیچیده زندگی است . مثل این است که بگوییم " ماهی در آب زندگی می کند ولی تشنه آب است " یا "بشر در حیطه پراکریتی عمل می کند و کارما انجام می دهد ولی نه تنها متوجه مفهوم آن نمی شود ، بلکه ارتباط آن را با مقصود کارما درک نمی کند". هیچکس از تاثیرات کارما رها نیست . کارما چیزی است که ذهنیت ، شخصیت ، دیدگاهها، افکار و رفتار انسان را تغییر می دهد وشخص با تلاش در بدست آوردن نگرش صحیح ، قادر به درک درست کارما خواهد شد. اگرعملکرد انسان در زندگی بدون هوشیاری و تحت تاثیر منیت ، خواسته ها و آرزوها باشد کارما باعث اسارت و رنج می گردد، درصورتی که اگر انسان رها از منیت و خواسته ها زندگی کند، کارما او را بسوی موکتی، آزادی، رهنمون می شود.
اگرچه ، برای رسیدن به این نقطه، در آغازِدرک کارما یوگا شایسته است که از عمل و عکس العمل، علت و معلول رها باشید.
image
چگونه فرد ازدرگیر شدن در علت و معلول ها رها می گردد؟ به وسیله درگیر کردن خود در کارما همراه با آگاهی ، عزمی راسخ، مشاهده گربودن و مشاهده کارما. چگونه کارما در رفتار تاثیر می گذارد؟ چه نوع افکاری در فرد بوجود می آید؟‌ چه نوع هیجاناتی در فرد ایجاد می شود؟ با این ذهنیت ها ،ما از اثرات کارما آزاد نیستیم ،‌ وقتی رها می شویم که کارما یوگای کامل وتمام عیار داشته باشیم . وقتی قادر به انجام کاری بطور یکپارچه جدا از اشتیاق و آرزوی جمع، همچنین دور از منیت و خواسته وبدون در نظر گرفتن اینکه چه چیزی خوب یا بد است، انجام می دهیم ؛ وقتی تلاش در اجرای کاری با آگاهی و یکپارچکی و با احساس وظیفه انجام شود در این صورت کارما یوگا پدید می آید.
image
شاید این آسانترین و در عین حال مشکل ترین راه فهمیدن و درک باشد. ما همگی دردنیای آرزوی های کوچک و پیش و پا افتاده خود زندگی میکنیم. وقتی تلاش برای بیرون آمدن از دنیای کوچکمان می کنیم با موقعیتهایی که برایمان ناشناخته است روبرو می شویم که با اعتقادات و باورها و با تجربه های گذشته هیچگونه همنوایی ندارد. این تجربه ی کاملأ تازه ونو می باشد و این دنیای تازه ما را نامطمئن و نا ایمن می کند به دلیل اینکه ما هیچ کنترلی روی آن شرایط نداریم، به همین خاطر به دنیای عقاید و باورهای خود باز می گردیم و در این صورت است که کارما یوگا شکست میخورد.
image
اگر چه این راه و طریق، ساده به نظر می رسد، زمانی که تمرین کارما یوگا شروع به تغییر شخصیت انسان می کند وقتی شخصیت با محدودیت هایش روبرو می شود پروسه سخت و دشوارآن شروع می شود. فرد قادر به اجرای کامل هاتا یوگا در مدت زمان بسیار کوتاه می باشد و حتی فرد می تواند راجا یوگا و کریا را درمدت زمان خیلی کوتاه فرا بگیرد، اما کارما یوگا در طول زندگی به کمال می رسد. این تفاوتی در بُعد و جنبه های مختلف شخصیت بشراست . یکباره کارما یوگا در جایی به کمال و یکپارچگی می رسد که در آنجا چیزی برای شناختن وجود نداشته باشد. بنابراین بیاد داشته باشید کارما یوگا پروسه ایست که می توان از طریق آن ، رهایی را در نوسانات ذهن و تاثیرات منیت گسترش داده ، مرکزیت خود را پیدا کرد و به تعادل رسید.
image
چنانچه فرد در جایگاهی قرار داشته باشد که همه چیز را آنطور که هست بپذیرد و خود را با محیط و شرایط خود و همچنین حالات و رفتارهای متفاوت و ذهنیت ها و عادات و اعمال خود تنظیم و تعدیل نماید، آنگاه شخص احساس عمیق و حس رضامندی در سانتوشا را که دستیابی به کارما یوگا است تجربه می نماید.
ما شاید ۸۰٪ از روز و زمان حال خود را درگیر اعمال کارما هستیم و۲۰٪ از لحظات خود را به این فکر می کنیم که چگونه از آنها رهایی یافته و فرار کنیم . به وسیله افزایش میزان آگاهی و رفتار، ذهنیت و عزم مناسب، کارمایوگا تبدیل به یک پروسه طبیعی و خودبخودی خواهد گردید. بنابراین بجای فرار کردن از کارما با آن هماهنگ و یکی شوید.
image
این تمیز دادن و شناسایی ، قدرت ذهن ، عزم و خواسته رسا و بیانگر، میزان سطح انرژی و نیرو و بنیه حیات را در شما بهبود بخشیده و شما را قادر به درک موقعیتها و قدرت تمیز بین آنها می نماید و در انجا ویجنانا بصورت خرسندی و رضایت همه جانبه حاصل می گردد.


منبع : سایت بیهار
Karmayoga- November 1998

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد