یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

یوگا و افسردگی -1


لیسا جارل
قسمت اول
image

"یوگا به ما می آموزد آنچه را که لزومی به تحمل آن نیست درمان کنیم و آنچه را قابل درمان نیست، تحمل کنیم." بی. کی. اس. آیینگر
افسردگی شدید (ماژور)، بیماری ایست که سالانه 8/14 میلیون آمریکایی بزرگسال به آن مبتلا هستند و دلیل اصلی عدم توانایی افراد بین 15 تا 44 سال است. افسردگی غالباً با تشویش و اضطراب همراه است و سالانه 40 میلیون بزرگسال آمریکایی به آن مبتلا هستند . خیلی از افراد مبتلا، جهت تسکین به یوگا روی می آورند. تمرین آسانا، پرانایاما و تمرینات تمرکزی ممکن است استرس را کاهش دهد و تنش موجود در بدن را پایین بیاورد و به افراد افسرده و مضطرب کمک کند تا با ایجاد تغییرات مثبت در زندگی، اضطراب و افسردگی را کاهش داده یا از بین ببرند.
image
براساس طب کلاسیک در غرب، افسردگی نتیجه عدم تعادل درانتقال دهنده های عصبی دو پامین و سروتونین در مغز می باشد . سیستم اعصاب سمپاتیک در افراد افسرده به طور مزمن فعال می شود. تا زمانیکه واکنش جنگ و گریزهمواره فعال باشد، هورمون استرس کورتیزول به شدت در جریان خون ترشح می شود. فلسفه یوگا نگاه متفاوتی به افسردگی دارد و معتقد است جدایی افراد از یکدیگر و خودشان موجب رنج و بی توجهی فرد به ذات حقیقی اش به عنوان بخشی از کل هستی می باشد. رنج افسردگی نتیجه شناخت اشتباه از خود بیرونی و تجربیاتمان می باشد . آساناهای یوگا، پرانایاما و تمرکز، خود فرد را دوباره منسجم می کند و به درک ارتباطش با کل هستی کمک می کند. تمرینات یوگا تاثیر روانکاوانه نیز بر روی بدن دارد و به آرام کردن سیستم اعصاب کمک و تنش موجود را آرام می کند.
image
تعداد پژوهش های تحقیقی راجع به یوگا و افسردگی در سال های اخیر افزایش یافته است. این مطالعات نشان می دهند که تمرینات مستمر یوگا می تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد. یوگا می تواند استرس را کم کند، ضربان قلب را کاهش دهد،‌ تنفس ها را آرام نماید و فشارخون را پایین بیاورد. در پژوهشی که درسال 2008 در دانشگاه یوتا انجام شد، پژوهشگران دریافتند که آستانه تحمل درد درفعالان یوگا نسبت به اشخاصی که یوگا نمی کردند بالاتر رفته بود و فعالیت مغزی در ارتباط با درد کاهش یافته بود. پژوهشگران همچنین دریافتند که بین پاسخ ضعیف به استرس مناسب و آستانه درد پایین تر رابطه وجود دارد.
image
در چندین مطالعه کنترل شده نشان داده شده است که یوگا باعث بهتر شدن خلق وخو، کاهش تنش، فرونشاندن اضطراب، افسردگی ، خشم ،‌عداوت و خستگی می شود. براساس مطالعه دانشگاه بنارس هند در واناساری هندوستان گزارش شده افرادی که از افسردگی رنج می بردند با تمرینات منظم و مستمر یوگا پس از سه الی شش ماه، خلق و خو و کارکردهای روزمره بهتری داشته اند.
image
اگرچه نتایج این مطالعات متقاعد کننده است ولی اثربخشی یوگا، یک تجربه شخصی است. من به عنوان کسی که شخصا از اواخر نوجوانی با افسردگی دست و پنجه نرم کرده ام، قدرت درمانگری یوگا را تجربه کرده ام. به ویژه سبک آیینگر یوگا در کاهش افسردگی من مفید بوده است. سبک آیینگر در هاتایوگا مانند بعضی از سبک های یوگا با بدن حسی درگیر نیست. با این وجود تمرینات آن با تمرین وضعیت های فیزیکی، ذهن و احساسات را آرام می کنند. توجه به وضعیت و هماهنگی بدن در یوگای آیینگر به ذهن مجالی برای پرش های ذهنی زیاد و افکار پراضطراب نمیدهد. نوع تمرین بر اساس نیاز تمرین کننده در هر زمان داده شده می تواند سبک یا شدید باشد.
image
پاتریشیا والدن، مربی یوگا که آموزش های آیینگر را گذرانده، سالها با شاگردانش کار کرده است تا تاثیرات افسردگی به وسیله یوگا را به حداقل برساند. او افسردگی را راجاسیک یا تاماسیک توصیف می کند. ویژگی های افسردگی راجاسیک، آشفتگی، دلواپسی، تنفس تند وآستانه خشم پایین (خشم سریع) است. افراد افسرده تاماسیک همواره بی حال و سست، بی تفاوت وبی انرژی هستند. تنفس آنان سطحی است و دم آنان کوتاه است . نوع علائم نشان داده در افراد، نوع مناسب تمرینات آسانا، پرانایاما و تمرکز راتعیین می نماید.
درافسردگی راجاسیک باید تمرینات آسانای آرام کننده انجام داد تا به ذهن کمک کند آرام شود. آساناهای نشسته مفید هستند و به آرام کردن ذهن و بدن کمک می کنند. تمرینات خم به جلوی نشسته مانند پاسچیموتاسانا و جانوسیرآسانا مغز را آرام و خستگی ذهن و سردرد را از بین می برد. این آساناها و دیگر تمرینات مانند آن کمک می کنند تا خوب فکر کنید و آرامش داشته باشید و احساسات آشفته در افسردگی راجاسیک را از بین می برد. سلام برماه که وینیاسایی است که مربیان کریپالو آن را گسترش دادند برای افسردگی راجاسیک مفید می باشد.این تمرین آرام کننده است و حس واقع بینی را تقویت می کند. بر خلاف اصل آیینگر، توجه و تمرکز زیاد بر توالی حرکت به آرام کردن ذهن کمک می کند.
دنباله مطلب را در قسمت بعد دنبال فرمایید.

ویراستار:فروزنده شاملو
منبع:
www.aurawellnesscenter.com
مترجم:مینوبلاغی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد