یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

یوگای بانوان

برای تبادل اطلاعات بیشتر با فراگیران یوگای اهواز

مزایای پرانایاما – یوگای تنفس



image
بر طبق سوترای یوگای پاتانجالی چهارمین بخش راجایوگا، پارانایاما است.این قسمت که ارزش والای به خود اختصاص داده است از لحاظ برخی از افراد به تنفس تعبیر می شود. درحالیکه، پارانایاما به واقع یک روش سیستماتیک احیا «پرانا» (انرژی‌) است. زمانی که فرد این تکنیک را انجام می دهد، سرعت تنفس جهت کنترل میزان انرژی ضروری است .
ازمزایای این روش، کنترل کیفیت زندگی است . افرادی که یوگا را مرتباً انجام می دهند به اهمیت کامل این تکنیک پی برده اند. در باره مزایای بیشماری و مختلف پرانایاما در تنفس کامل یوگی که باعث کنترل سطح انرژی شده و در تمام سبک های یوگا انجام می شود، می توان یک کتاب را به رشته تحریر در آورد. کسانی که بطور معمول یوگا می کنند بطور کامل از مزایای آن بطور فیزیکی و ذهنی بهره مند می شوند.
image

" اهمیت پرانایاما در کاهش میزان تنفس برای طول عمر "
از آنجا که در همه سبک های یوگا ، تنفس کنترل میشود ، در پرانایاما، فراگیر یاد می گیرد که چگونه تعداد تنفس خود را از 15دم و باز دم به 5 عدد در هر دقیقه کاهش دهد. باور بر اینست که طول عمر ما به تعداد دم و بازدمی که انجام می دهیم ، بستگی دارد، بنابراین هر چه آرام تر تنفس کنید، طول عمر بیشتری خواهید داشت .

"اهمیت پرانایاما برای سلامت هیجانی و عاطفی "
با کاهش تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون کاهش یافته و سایر ارگانهای داخلی بدن سالم تر عمل می کنند. پرانایاما بهترین جایگزین برای متدهای توانبخشی داروئی است بدون آنکه عوارض جانبی داشته باشد .
image

"اهمیت پرانایاما برای سلامت قلب "
پرانایاما جریان خون را بهبود می بخشد . با تنفسهای کنترل شده،‌ اکسیژن بیشتری وارد ریه ها شده و از طریق جریان خون وارد سلولهای بدن میشود. قلب پرکار ترین عضو بدن است . روزانه قلب ما بطور متوسط 000ر100 بار می تپد که میتوان آنرا با استفاده از این روش کاهش داد. میزان اکسیژنی که وارد قلب میشود، جهت بقا، ضروری است. دراین روش، دستگاه هاضمه هم بهتر عمل می کند، در نتیجه شما میتوانید از میزان بیماریهای بدنتان بکاهید. پرانایاما از میزان خستگی شما می کاهد و به شما انرژی داده و در نتیجه با نشاط تر میشود.
پرانایاما عملکرد ارگان های بدن را بهبود می بخشد. سیستم گوارشی با انجام دادن تکنیک های تنفسی بهتر کار می کنند و شانس مبتلا شدن به بیماری های گوارشی کاهش می یابد. در واقع ما به اندازه مشخصی هوا در سیستم گوارشی خود نیاز داریم تا جریان مناسبی در دستگاه گوارش برقرار باشد.انجام دادن پرانایاما باعث کاهش خستگی بیش از حد شده و همین باعث بهتر شدن خلق و خوی شما می شود و احساس پر انرژی تر بودن می کنید و همچنین کارایی سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. به این دلیل که در پرانایاما با یک تنفس عمیق کنترل شده، مقدار متنابهی اکسیژن به درون کشید می شود ، ارگان های بدن مقدار متنابهی اکسیژن را برای عملکرد مناسب تر دریافت خواهند کرد.این میزان اکسیژن مود نیازبه از بین بردن سموم بدن کمک کرده و باعث جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری ها می شود.

image

" اهمیت پرانایاما برای سلامت روان " هم بسیار ضروری است چرا که روش ها و تکنیکهای تنفس ذهن شما را از افکار منفی برحذر میدارد و این منجر به کاهش استرس در شما خواهد شد. پرانایاما ذهن شما را برای تمرکز آماده می سازد. در نتیجه به شما آرامش داده و خواب بهتری خواهید داشت . همینطور پرانایاما حافظه و تمرکز شما را بهبود بخشیده و مانع از پیری زودرس می گردد. بطورکلی پرانایاما در کاستن درد مفاصل، سفتی عضلات ، رماتیسم ، سردرد ، کمردرد، عملکرد دیافراگم و غیره بسیار موثر است.

image
اهمیت پرانایاما در سلامت کل نگر
پرانایاما حافظه و تمرکز شما را بهبود می بخشد.همانطور که سن ما بالا می رود ، ظرفیت طبیعی ریه های ما کاهش پیدا می کند . با انجام دادن تکنیک های پرانایاما حتی با بالارفتن سن نیز عملکرد ریه ها بهبود می یابد. بعضی از تاثیرات بالا رفتن سن مانند کم شدن بنیه زندگی ، درد مفاصل ، پشت درد، تنبلی دیافراگم و گرفتگی رگ ها که بر اثر ضعیف بودن جریان گردش خون و مایعات در بدن است ، با انجام دادن تکنیک های پرانایاما کاهش پیدا می کنند.

مترجم : دکتر علی یاسمی
ویراستار : فروزنده شاملو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد